Skip to main content
Pearl@USM
JKA519/JKA434 - Budaya Dan Komuniti Ruang Siber
0%
Previous
Course data
PENGENALAN
Sinopsis & Hasil Pembelajaran Kursus
Kandungan Kursus
Penilaian Kursus
Perancangan Pembelajaran, Pengajaran dan Penilaian
PPPP JKA519/JKA434_SA2024/2025
Panduan Penggunaan Portal
Panduan penggunaan webex
Panduan navigasi portal
ICE BREAKING
PENGUMUMAN
WEBEX
STEP BY STEP: HOW TO OPEN WEBEX LINK?
STEP BY STEP: HOW TO VIEW PREVIOUS WEBEX RECORDING?
RAKAMAN WEBEX (MANUAL)
RAKAMAN WEBEX MINGGU INTENSIF
TUGASAN
LAMPIRAN A
LINK SERAHAN TUGASAN BERTULIS (KLIK DI SINI)
PRODUKSI (10%)
MINGGU INTENSIF
PEPERIKSAAN AKHIR (50%)
TOPIK 1: PENGENALAN
EMODULE JKA519/JKA434 (TOPIK 1)
1.1 BENTUK MASYARAKAT PRA-INDUSTRI
Aktiviti Pembelajaran 1.1
Pembelajaran Kendiri 1.1
1.2 REVOLUSI INDUSTRI DAN KEMUNCULAN BIDANG SOSIOLOGI
Aktiviti Pembelajaran 1.2
Pembelajaran Kendiri 1.2
1.3 KESAN KEMUNCULAN MASYARAKAT SIBER TERHADAP PENYELIDIKAN BIDANG SOSIOLOGI
Aktiviti Pembelajaran 1.3
Pembelajaran Kendiri 1.3
KATA KUNCI
BAHAN TAMBAHAN
Rakaman Webex Topik 1 SA2023/2024
Salinan slaid Topik Pengenalan
How technology has changed the world (Tambahan)
Technology and Society (Tambahan)
RUJUKAN
TOPIK 2: KONSEP ASAS
Modul JKA519 Topik 2 (PDF)
2.1 PENTAKRIFAN KONSEP ASAS KOMUNITI RUANG SIBER
2.2 KAJIAN KES KONSEP ASAS KOMUNITI RUANG SIBER
RUMUSAN
KATA KUNCI
BAHAN TAMBAHAN
PENGARUH PERANAN GENDER DALAM CORAK PENGGUNAAN INTERNET DALAM KALANGAN PELAJAR UNIVERSITI PUTRA MALAYSIA
ICT USE AND ACCESS BY INDIVIDUALS AND HOUSEHOLDS SURVEY REPORT, MALAYSIA, 2021
Jurang Digital Berdasarkan Etnik dan Penggunaan Internet di Kalangan Pelajar Malaysia
RUJUKAN
TOPIK 3: MASYARAKAT MAKLUMAT
Modul JKA519 Topik 3 (PDF)
3.1 KESAN PERALIHAN MEDIA TRADISIONAL KE MEDIA BAHARU
Aktiviti Pembelajaran 3.1
3.2 FAKTOR DAN IMPAK PERKONGSIAN MAKLUMAT ATAS TALIAN
Aktiviti Pembelajaran 3.2
3.3 INDUSTRI BUDAYA, KONSUMERISME DAN FANDOM
Aktiviti Pembelajaran 3.3
RUMUSAN
KATA KUNCI
TOPIK 4: TEORI PASCAMODENISME
Modul JKA519 Topik 4
4.1 ANJAKAN PARADIGMA THOMAS KUHN (1922-1996)
4.2 TEORI PASCA MODENISME JEAN BAUDRILLARD
BAHAN TAMBAHAN
TOPIK 5: JARINGAN DAN MODAL SOSIAL (MINGGU INTENSIF)
Modul JKA519 Topik 5 (PDF)
5.1 Pendekatan klasik dan kontemporari modal sosial
Pembelajaran kendiri 5.1
Penilaian kendiri 5.1
5.2 Impak modal sosial terhadap golongan rentan
Pembelajaran kendiri 5.2
Penilaian kendiri 5.2
Bahan tambahan
Salinan Slaid Jaringan dan modal Sosial
Sosialisasi Remaja Atas Talian: Implikasi Ke Atas Program Berasaskan Internet
Memperkasa Jati Diri Generasi Net Menerusi Peranan Generasi Net
TOPIK 6: DEVIAN DAN JENAYAH SIBER (MINGGU INTENSIF)
Modul JKA519 Topik 6 (PDF)
6.1 DEVIAN DAN JENAYAH SIBER
Aktiviti Pembelajaran 6.1
Penilaian kendiri 6.1
6.2 TEORI DEVIAN DAN JENAYAH
Aktiviti Pembelajaran 6.2
Penilaian kendiri 6.2
6.3 KAJIAN KES
Aktiviti Pembelajaran 6.3
Penilaian kendiri 6.3
RUMUSAN
KATA KUNCI
RUJUKAN
BAHAN TAMBAHAN
Salinan slaid (Jenayah siber)
ANALISIS KESELAMATAN SIBER DARI PERSPEKTIFPERSEKITARAN SOSIAL: KAJIAN TERHADAP PENGGUNA INTERNET DI LEMBAH KLANG
Virtual Criminality: Examining the Successes and Pitfalls of the Fight against Sexual Abuse of Children on the Internet through a Select American, European and African Nations
TOPIK 7: PERGERAKAN SOSIAL
7.1 Bentuk Pergerakan Sosial
Penilaian kendiri 7.1
Aktiviti Pembelajaran 7.2
7.2 Teori Pergerakan Sosial
Pembelajaran kendiri 7.2
Penilaian kendiri 7.2
Bahan tambahan
TOPIK 8: ETIKA RUANG SIBER
8.1 Apakah falsafah normatif?
Pembelajaran kendiri 8.1
Penilaian kendiri 8.1
8.2 Hak kebebasan bersuara ruang maya
Pembelajaran kendiri 8.2
Penilaian kendiri 8.2
8.3 Faktor peningkatan kebebasan bersuara
Pembelajaran kendiri 8.3
Penilaian kendiri 8.3
Bahan Tambahan
TOPIK 9: SATIRA
9.1 Konsep satira
Pembelajaran kendiri 9.1
Penilaian kendiri 9.1
9.2 Peranan satira
Pembelajaran kendiri 9.2
Penilaian kendiri 9.2
Bahan tambahan
TOPIK 10: INFODEMIOLOGI
10.1 Konsep asas dalam kesihatan digital
Aktiviti Pembelajaran 10.1
Penilaian kendiri 10.1
10.2 Social Amplification of Risk Framework (SARF)
10.3 Kajian kes: Pandemik COVID-19
Aktiviti Pembelajaran 10.3
Penilaian kendiri 10.3
Bahan Tambahan
COURSE FILE (OBE)
COURSE PORTAL FILE
Next
Pearl@USM
Side panel
Categories
All categories
Category 1
Ijazah Sarjana Muda Sains (Kepujian)
Bidang Biologi
Bidang Fizik
Bidang Kimia
Bidang Matematik
Ijazah Sarjana Muda Sastera (Kepujian)
Bidang Geografi
Bidang Kesusasteraan
Bidang Sejarah
Ijazah Sarjana Muda Sains Kemasyarakatan (Kepujian)
Bidang Antropologi-Sosiologi
Bidang Ekonomi
Bidang Sains Politik
Ijazah Sarjana Muda Pengurusan (Kepujian)
Kursus Universiti
Kimia Teknologi dan Lestari
Fizik Industri
Analitik Geospatial
PJJ@USM 101 Pendidikan Sepanjang Hayat
Home
Penilaian Pengajaran
Aduan/Bantuan
Aduan
Bantuan
Log in
Welcome to Pearl SA 2024/2025
Login using your Identity@USM account :
======= For Admin only ========
ADMIN LOGIN :
Username
Username
Password
Password
Log in
Pearl@USM
Categories
Collapse
Expand
All categories
Category 1
Ijazah Sarjana Muda Sains (Kepujian)
Bidang Biologi
Bidang Fizik
Bidang Kimia
Bidang Matematik
Ijazah Sarjana Muda Sastera (Kepujian)
Bidang Geografi
Bidang Kesusasteraan
Bidang Sejarah
Ijazah Sarjana Muda Sains Kemasyarakatan (Kepujian)
Bidang Antropologi-Sosiologi
Bidang Ekonomi
Bidang Sains Politik
Ijazah Sarjana Muda Pengurusan (Kepujian)
Kursus Universiti
Kimia Teknologi dan Lestari
Fizik Industri
Analitik Geospatial
PJJ@USM 101 Pendidikan Sepanjang Hayat
Home
Penilaian Pengajaran
Aduan/Bantuan
Collapse
Expand
Aduan
Bantuan
Ijazah Sarjana Muda Sains Kemasyarakatan (Kepujian)
Summary
JKA519/JKA434 - Budaya Dan Komuniti Ruang Siber
Image:
Course info
JKA519/JKA434 - Budaya Dan Komuniti Ruang Siber
Lecturer:
DR. KHAUTHAR BINTI ISMAIL
Skill Level
:
Beginner